DIABITFIT.SE

BLOGGEN ÄR FLYTTAD TILL -> DIABITFIT.SE 
 
Allt är klappat och klart och numera hittar ni mig här.
 
Jag har bytt min domän till vad min blogg faktiskt heter. Så diabitfit.se är den nya adressen! Se you there :) Låter det här stå ett tag.

Something new

 
Godmorgon, eller snarare godförmiddag! Jag har precis avklarat ett pass på gymmet som bestod av triceps, bröst och vader, mycket press för triceps och vader, och bänk och hantelpress för bröstmusklerna. Det var välbehövligt för att samla energi till dagen.
 
Nu är det så här vänner, att jag är i fullt sjå att byta bloggportal. Jag känner att jag inte kan få ut det jag vill få ut av bloggandet här hos blogg.se. De är bra på många sätt, men för min del, vill jag gå vidare någon annanstans där jag kan utveckla mig mer. Har bloggat här i flera år nu. Dock så är inte allt helt klart än, design och domän är under konstruktion, så, sålänge bloggar jag här tills allt är klart, troligtvis blir det under helgen. Såklart kommer jag länka när det blir klart :]

Bygg starka axlar

Att träna axlar är roligt, viktigt för helheten och dessutom är det riktigt snyggt med ett par vältränade axlar, det tycker i alla fall jag. Så, här delar jag då med mig av mina bästa tips för att bygga starka axlar, både övningar, upplägg och tänk.
 
 
För att börja med upplägg kring träning av axlar, så gör jag på så sätt att jag kör ett nytt upplägg inför varje axelpass, det behöver inte betyda att jag byter ut varenda övning, utan kanske bara ett par, tre stycken. Något som förändrar uppläggen kan även vara om man ändrar antal set eller repetetioner, göra övningen ståendes eller sittandes, med mera. Till exempel så här:
 
 
Jag lägger mitt fokus först och främst på basövningar, ser till att ha mycket energi till dem och gör ganska många set, brukar ha som regel att köra minst 5 set. Sedan bygger jag på med mindre isoleringsövningar, det brukar bli cirka fyra till sex övningar per pass, varav två till tre är basövningar.
 
Så, vilka övningar finns då att köra? Det finns såklart enormt många, och ett flertal som jag inte kör, så här listar jag alla axelövningar jag kör, och varierar mig mellan. Observera att jag inte inkluderar övningar för baksidan av axlarna. I vissa övningar för andra muskelgrupper, kan även axlarna komma med, så som till exempel armhävningar eller dips, men här är då de som är specifikt för axlar.
 
Militärpress.
Framåtlyft, både med hantlar och skivstång.
Drag till hakan, skivstång, hantlar, smithmaskin eller kabelmaskin med stång eller rep.
Lyft åt sidan, ståendes med hantlar eller liggandes, och då bara med en hantel. Se här.
Axelpress, båda armarna eller bara med en åt gången.
Hantellyft åt sidan (böjda armar), se andra övningen i inlägget här.
Superset axelpress / framåtlyft. Klicka här.(första övningen)
Superset militärpress / halv militärpress. Se här.
Enhandspress i kabelmaskinen, se här.
 
Sedan så går det att göra all världens varianter på dessa, exempelvis köra med hantlar eller i smith istället för skivstång, kombinera och köra superset och så vidare. Kom ihåg att teknik går före vikt, och hitta kontakt och bra teknik innan du lägger på vikt.
 
Sedan är det ju även viktigt med mat och vila, men det gäller ju rent generellt för träning, så det är ingenting jag då tänker ta upp här.
 
Så, det är bara att köra!